Søk
Meny

Hva er Threads – og hvorfor er tjenesten kontroversiell?

Hva er Threads? Jo, det er det nye sosiale mediet (og Twitter-kopien) fra Meta.

Metas nye sosiale plattform og X/Twitter-konkurrent vokser i rekordfart – og snart kommer den også kanskje til Norge. Men ikke uten kontrovers.

Threads – har du hørt om det?

Da Meta (selskapet bak Facebook og Instagram) i sommer lanserte et nytt sosialt medium, skapte det både oppstandelse og bråk.

På bare en uke kastet over 100 millioner brukere seg over tjenesten, noe som gjorde den til den raskest voksende digitale tjenesten noensinne. Raskere enn forrige rekordeier ChatGPT, til og med.

Om du likevel ikke kjenner til tjenesten, er ikke det så rart: Threads er nemlig ikke tilgjengelig i Norge ennå, i likhet med resten av EU. Og det er det gode grunner til, noe vi skal komme tilbake til.

Hva er Threads?

Først må vi nesten si litt om hva Threads egentlig er for noe.

Kort og godt er Threads en direkte konkurrent til X, tidligere Twitter. Sistnevnte er som kjent eid av Tesla-sjef Elon Musk, mens Threads altså ledes av Facebook/Instagram-eier Mark Zuckerberg og moderselskapet Meta.

På samme vis som X fungerer Threads slik at hver bruker kan skrive små meldinger, en «thread», på opptil 500 tegn. Dette er betydelig mer enn X sin begrensning på 280 tegn, (med mindre du betaler for mer).

I motsetning til på X er det heller ingen begrensninger på hvor mange meldinger en bruker kan legge ut per dag, videoklipp kan være opptil 5 minutter lange og du kan ha opptil 10 vedlegg per melding. Tilsvarende restriksjoner på X er henholdsvis 500 meldinger per dag, 2 minutter lange klipp og 4 vedlegg. 

Foreløpig er det heller ingen reklame på Threads, men det vil nok endre seg rimelig fort – her skal Meta tross alt tjene (mer) penger på de ikke-betalende brukerne, utover det de tjener på å samle inn data fra dem.

Kommer Threads til Norge?

Dette er det store spørsmålet mange vil ha svar på.

Hittil har Meta vært forsiktige med å si noe om når Threads eventuelt kan komme til Norge. Tjenesten er så langt ikke lansert i Europa som helhet, på grunn av problemstillinger rundt nettopp personvern og datainnsamling.

Mer spesifikt sier Datatilsynet ifølge NRK at appen «…gir Meta muligheten til å overvåke brukerne enda mer», og at dette neppe er gode nyheter for personvernet.

Dermed krasjer den hodestups inn i EU-regelverk som GDPR, DMA og DSA – alle myntet på å begrense hvor mye informasjon selskaper kan samle om enkeltpersoner, hva de kan bruke dem til og hvordan de kan brukes. 

Samtidig uttaler Tobias Judin i Datatilsynet til NRK at han tror appen vil komme til Norge og resten av Europa, men ikke umiddelbart:

– Meta tjener såpass mye penger på folk i Europa at de kommer til å lansere appen også her på sikt, så lenge utsiktene til profitt er større enn risikoen for bøter.

At Datatilsynet følger med på slikt, er Meta veldig klar over: Nylig vant Datatilsynet over Meta i Oslo tingrett i en sak om midlertidig forbud mot adferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram.

Innloggingsskjermen til Threads

HIT, MEN IKKE LENGER – ENNÅ: Man bruker sin allerede eksisterende Instagram-konto for å logge inn på Threads. Men enn så lenge kan du ikke logge inn her i Norge.

Mark Zuckerberg vs Elon Musk

Sjefene er også en ganske viktig del av historien bak Threads – konkurransen kan til tider lukte nesten like mye av rivalisering på personnivå som av globalt lederskap innen sosiale medier. 

Som forventet har det foregått mye digital skittkasting mellom Musk og Zuckerberg, der førstnevnte blant annet gjorde narr av Threads og kalte det en «ren kopi» av Twitter/X.

Men «konflikten» er også løftet til et helt nytt nivå, etter at de to tilsynelatende har avtalt en helt ekte nevekamp – mann mot mann. Denne kampen er blitt utsatt en rekke ganger, og det gjenstår fortsatt å se om den faktisk blir noe av.

I kjølvannet av Threads-lanseringen hagler det uansett med spådommer. Noen mener at dette er starten på slutten for Twitter/X, og at Meta vil ta fullstendig over. Andre sier det motsatte – at Threads kun er et blaff som er dømt til å mislykkes.

Hva utfallet blir, får bare tiden vise. Foreløpig ligger vi et sted i midten: Twitter/X har slitt med både brukertall og økonomi etter Musks overtagelse. Samtidig har Threads allerede begynt å blø brukere, med over 80 prosent av de daglige brukerne borte etter bare én måned.