Søk
Meny

Arnt (62) ble svindlet på Finn.no: – Alt så veldig flott ut

svindlet på finn.no illustrasjonsfoto mann holder mobil med falsk fiks ferdig betaling

Den falske betalingssiden virket helt ekte, med flere betalingsalternativer og offisielle logoer. Foto: Illustrasjonsbilde.

Den jaktglade 62-åringen fikk tilsendt en lenke til betalingsløsningen Fiks ferdig. – Da burde det ringt en bjelle, forteller Arnt.

Har du noen gang handlet på nett og kommet over et tilbud som nesten virker for godt til å være sant? Det var tilfellet da 62 år gamle Arnt fant en termisk kikkert på Finn.no.

– Jeg driver med jakt og kunne tenkt meg å kjøpe kikkerten. Prisen var helt flott, og jeg sendte en melding til selgeren og som sa at kikkerten ikke var solgt ennå, forteller Arnt.

Selgeren foreslo å bruke Finn.nos betalingsløsning Fiks ferdig. Arnt hadde ikke brukt løsningen tidligere, men tenkte at det var greit. 

– Selgeren sendte meg en lenke som så virket helt genuin. I etterkant skjønner jeg at det da burde ringt en bjelle.

62-åringen var i ferd med å bli svindlet på Finn.no.

Fikk lenke til falsk Fiks ferdig

Grunnen til at det burde ringt en bjelle, er nemlig at Fiks ferdig-løsningen er innebygget i Finn.no. Poenget her er at du som kjøper ikke skal måtte kommunisere med selger, men at det praktiske rundt betaling og forsendelse ordnes av Finn.no.

Dette gjør handelen mer smidig – men også tryggere, siden du ikke må forholde deg til andre betalingsløsninger ... som kan misbrukes.

Da Arnt derfor fikk en lenke til «Fiks ferdig», var ikke dette den ekte løsningen – men en falsk Finn.no som ga seg ut for å være nettopp det.

– Som alderen min tilsier, er jeg ikke den mest oppegående på dette. Hadde jeg handlet med Fiks ferdig tidligere, hadde jeg kanskje plukket det opp.

I god tro om at alt var i orden, fulgte Arnt anvisningene fra betalingsløsningen. Han fikk en forespørsel gjennom BankID-appen på telefonen om det faktisk var han som forsøkte å gjennomføre en betaling.

Det var det jo, tross alt, og derfor stusset han ikke over at han ikke måtte logge inn med BankID under selve betalingen.

Det var først i etterkant at han fikk en fornemmelse av at noe ikke stemte.

svindlet på finn.no skjermbilde av falsk Fiks ferdig

Lenken svindleren sendt Arnt tok han til denne «Fiks ferdig»-siden. Legg spesielt merke til at URL-en virker veldig rar. Bilde: skjermbilde (privat)

Var «grovt uaktsom», ifølge banken

– Like etterpå tok jeg kontakt med min tidligere svigersønn. Han svarte umiddelbart at dette var svindel. 

Arnt hiver seg rundt, sperrer kortet og får hjelp til å ta skjermbilder av Finn-svindelen. Etter å ha meldt inn saken til banken, fikk han igjen pengene – drøyt 11 000 kroner. 

Men det endte ikke der. 

Like etter fikk Arnt et tungt formulert brev fra banken som mener at han hadde opptrådt grovt uaktsomt. Banken vurderte å prøve saken i Finansklagenemnda eller å ta ut søksmål mot Arnt. I så fall ville banken holde han ansvarlig  for en egenandel på 12 000 kroner.

Heldigvis kom Arnt på at han hadde svindelforsikring hos Telenor gjennom SAFE. Forsikringen dekker advokathjelp ved misbruk av person- eller kortopplysninger, blant annet ved identitetstyveri, krenkende nettpublisering og misbruk av betalingskort – når du kjøper både nye og brukte varer.

– Ingenting å skamme seg over

monica olafsen advokat i help

– Svindlerne blir mer og mer profesjonelle og mange blir lurt hver eneste dag, sier Monica Olafsen, advokat i HELP. Foto: HELP Forsikring.

Takket være SAFE Svindelforsikring kom Arnt i kontakt med advokat Monica Olafsen i HELP. Hun tok over kontakten med banken, og argumenterte med at Arnt hadde undersøkt annonsen så godt som det er rimelig å forvente av en privatperson.

– Men Arnt hadde ikke gitt samtykke til betalingstransaksjonen som ikke var for kikkerten. Han ble utsatt for en sammensatt og svært troverdig Finn-svindel, forklarer Olafsen.

Banken svarte etter kort tid at saken var avsluttet, og at egenandelen ble på 450 kroner. Arnt ønsker ikke å stå frem med fullt navn i denne saken – det er ikke noe kjekt å bli kjent som en som ble lurt.

Det har Olafsen full forståelse for.

– Mange av de som tar kontakt med oss etter å ha blitt svindlet, skammer seg. De sier at de vet så godt at dette må de passe seg for, men dessverre trykket de litt feil denne ene gangen, sier hun, og fortsetter:

– Det er ingenting å skamme seg over. Svindlerne blir mer og mer profesjonelle, og mange blir lurt hver eneste dag.

Se advokatens svindelråd nedenfor.

Finn.no: – Ikke klikk på lenker du mottar

Hver uke er det rundt 9 millioner besøk på Finn Torget og det publiseres ukentlig drøyt 300 000 nye annonser. Plattformen har egenutviklede sikkerhetssystemer som stanser flesteparten av forsøkene på Finn-svindel før de når frem til brukerne. Blant annet går annonsene gjennom enten en teknisk analyse eller en manuell granskning for å sikre at de samsvarer med Finn.nos annonseregler. 

– Utover det er vi avhengige av at våre Finn-brukere rapporterer annonser eller annonsører som de mistenker kan være svindel, slik at vi kan gjøre undersøkelser. Alle som svindler eller forsøker å svindle, blir utestengt fra FINN i en kortere eller lengre periode, opplyser pressekontakt Linda Glomlien.

Hun sier de er kjent med at svindlere sender lenker som tar brukere ut av Finn eller tar kontakt utenfor den integrerte meldingstjenesten.

– Husk at det aldri er noen god grunn til at en avtale ikke skal gjøres via Finn sin meldingsboks, så ikke klikk på lenker du mottar eller ta dialogen vekk fra Finn, sier Glomlien.

I tillegg er det lurt å sjekke om selgeren er verifisert med BankID, hvor lenge vedkommende har vært registrert bruker og hvilke vurderinger den har.

– Ikke noe gøy å bli lurt

Advokaten mener at mange kan lære av hvordan Arnt håndterte å bli svindlet på Finn. Da han ante ugler i mosen, forhørte han seg med en bekjent, sperret kortet og tok kontakt med banken. Han fikk også tatt skjermbilder som viste hvor legitim svindelen fremsto.

Selv sier Arnt at han vegrer seg for å handle på nett igjen.

– I etterkant tenker jeg at jeg burde ventet med å betale, i og med at jeg ikke kjente til betalingsløsningen. Jeg var litt for godtroende, og selv om 11 000 kroner ikke er verdens undergang, er det ikke noe gøy å bli lurt.

HELP-advokatens svindelråd

Monica Olafsen i HELP sier det er viktig å sjekke annonser og gjøre seg kjent med betalingsløsninger man ikke har brukt tidligere. 

– Det er lurt å være skeptisk til lenker man mottar. Hold musepekeren over lenken og sjekk om URL-adressen stemmer. I stedet for å klikke på lenken, bør du søke deg frem til nettsiden du skal handle hos, og logge deg inn på egen hånd, sier hun.

Hvis uhellet først er ute, har Olafsen følgende råd:

  • Ta kontakt med banken så fort som mulig

  • Sperr kortet du brukte til å betale

  • Vurder å sperr BankID i samråd med banken

  • Dokumenter svindelen f.eks. ved å ta skjermbilder

  • Reklamer på svindelen

  • Anmeld saken til politiet

  • Opprett frivillig kredittsperre hvis personnummeret ditt er på avveie

  • Kontakt advokat som kan bistå med rådgiving og rettshjelp

Med SAFE får du hjelp hvis du blir utsatt for svindel, ID-tyveri og krenkende nettpublisering